Loading...

couchカウチ

Nevermoreネヴァーモア》2020年

真っ白なキャンバスのような背景はいけいの中に,二人の人物がいます.二人が筆で絵をえが くように何もないところをっていくと,部屋のようすが少しずつあらわれます.この作品では映像 えいぞう合成ごうせいするための「クロマキー」という技術ぎじゅつ が使われています.映像技術と絵筆を使って現れたのは,かくれていたもともとの風景ふうけい でしょうか? それともこの二人の人物は新しい風景を作り出したのでしょうか?

浅尾怜子と宮﨑大樹によるアーティスト・デュオ,couchは,ものづくりの初源的,発見的方法を検証する作品やプロジェクトを展開しています.

アートの技法,コンピューティング理論,説話や寓話に連なる現実的背景をもとに,インスタレーションや映像作品を制作しています.だまし絵的なインスタレーションや電子的な映像技術に手作業を介入させるなどの手法で,技術的な方法に独自の批評的な観点を導入しています.

《Nevermore》は映像技術のクロマキー合成を使って,ありきたりな日常の光景を,絵筆で原寸大に描き戻した作品です.真っ白なキャンヴァスの背景から元の光景が少しずつ現われてきます.


助成:公益財団法人小笠原敏晶記念財団,公益財団法人パブリックリソース財団,横浜市文化芸術活動応援プログラム

Vimeoで見る
couch プロフィール
couch

couch

“Nevermore” 2020

Two human figures appear in front of what looks like a white canvas. They begin to fill the empty space by drawing with paint brushes, as if making a painting. Little by little, the space transforms into the interior of a room. The technology that is used for synthesizing video images in this work is called “chroma key.” So, do the artists use brushes and technology for exposing a hidden scenery that has been there from the beginning? Or are these two people creating an entirely new one?

The artists ASAO Reiko and MIYAZAKI Hiroki, together operating as the duo “couch,” engage in the creation of works and projects that explore the primordial and experiential aspects of making things.

Their installations and video works are based on realistic backgrounds related to artistic technique, computing theory, fables and other narratives. The duo employ technical methods that incorporate uniquely critical viewpoints, and introduce manual operations into their trompe l’oeil-like installations and electronically generated imagery.

“Nevermore” is a work in which the artists used paint brushes and “chroma key” image synthesizing technology, to depict a life-sized, ordinary kind of scenery that gradually (re-)appears out of a white canvas.


Supported by: Toshiaki Ogasawara Memorial Foundation, Public Resources Foundation, Yokohama Arts Foundation

View on Vimeo
couch Profile
couch

ハイパー展示 Hyper Exhibit

Nevermore Nevermore

寓話ぐうわの寓話〈ウミネコ〉》 2022年

スリット・アニメーション(ストライプじょうのスリットを動かすことにより絵を動かす技法ぎほう )の仕組みを使って,ものがたりを語る装置そうち です.6台のスリットのスクリーンがレールの上をゆっくり動いていきます.ドローイングの前を通ると,いくつもの場面がえがかれたドローイングが動き出します.ドローイングはばらばらに動いているように見えますが,それぞれのイメージはどこから見はじめてもよく,ひとつのものがたりとつながっていて,始まりも終わりもない,ウミネコのものがたりが語られます.

《寓話の寓話》は,スリット・アニメーションによって,ものがたりを語る装置です.複数の自走スリットがドローイングの前をゆっくり通っていくと,いくつもの時空間が描かれたドローイングがばらばらに動き出します.それでいて,すべてのイメージは,一つのものがたりとしてつながっていて,始まりも終わりもない,ウミネコのものがたりが語られます.

タイトルの《寓話の寓話(A Fable of a fable)》には,「始まりも終わりもなく常に過程であり,構造全体の中心もなく,果てしないひろがりをもったひとつのものがたりを写し取ろうとした、あるひとつの小さくて私的な試み」という意味が込められています.


助成:公益財団法人小笠原敏晶記念財団

“A Fable of a fable “Black-tailed gull’” 2022

This is a kinetic installation that tells a story by way of slit animation, a technique of animating images by moving striped transparent sheets across them. Six slit screens slowly move on rails. Each time they pass in front of a drawing, that drawing is animated to unfold in a number of different scenes. The moving images may seem unrelated to each other, but together they tell one narrative of black-tailed gulls that has no beginning and no end, so it doesn’t matter at what point one starts looking at them.

“A Fable of a fable” is a kinetic installation that tells a story by way of slit animation. It consists of a number of drawings, and several slit screens on rails. When the screens slowly pass in front of a drawing, several images unfold across different temporal and spatial settings. All images, however, are connected to tell a narrative about black-tailed gulls that has no beginning and no end.

The title “A Fable of a fable” reflects the idea of the work as a “a small, personal attempt to capture a narrative that is always in process with no beginning and no end, and with a structure that expands endlessly and without a center.”


Supported by: Toshiaki Ogasawara Memorial Foundation

COPYRIGHT © 2022 NTT InterCommunication Center [ICC] ALL RIGHTS RESERVED.
日本語 ENGLISH