Loading...
couch
《Nevermore》2020年
真っ白なキャンバスのような背景の中に,二人の人物がいます.二人が筆で絵を描 くように何もないところを塗っていくと,部屋のようすが少しずつ現れます.この作品では映像 を合成するための「クロマキー」という技術 が使われています.映像技術と絵筆を使って現れたのは,かくれていたもともとの風景 でしょうか? それともこの二人の人物は新しい風景を作り出したのでしょうか?
浅尾怜子と宮﨑大樹によるアーティスト・デュオ,couchは,ものづくりの初源的,発見的方法を検証する作品やプロジェクトを展開しています.
アートの技法,コンピューティング理論,説話や寓話に連なる現実的背景をもとに,インスタレーションや映像作品を制作しています.だまし絵的なインスタレーションや電子的な映像技術に手作業を介入させるなどの手法で,技術的な方法に独自の批評的な観点を導入しています.
《Nevermore》は映像技術のクロマキー合成を使って,ありきたりな日常の光景を,絵筆で原寸大に描き戻した作品です.真っ白なキャンヴァスの背景から元の光景が少しずつ現われてきます.
助成:公益財団法人小笠原敏晶記念財団,公益財団法人パブリックリソース財団,横浜市文化芸術活動応援プログラム
Vimeoで見る
couch プロフィール
couch
情報ページを開く
couch
“Nevermore” 2020
Two human figures appear in front of what looks like a white canvas. They begin to fill the empty space by drawing with paint brushes, as if making a painting. Little by little, the space transforms into the interior of a room. The technology that is used for synthesizing video images in this work is called “chroma key.” So, do the artists use brushes and technology for exposing a hidden scenery that has been there from the beginning? Or are these two people creating an entirely new one?
The artists ASAO Reiko and MIYAZAKI Hiroki, together operating as the duo “couch,” engage in the creation of works and projects that explore the primordial and experiential aspects of making things.
Their installations and video works are based on realistic backgrounds related to artistic technique, computing theory, fables and other narratives. The duo employ technical methods that incorporate uniquely critical viewpoints, and introduce manual operations into their trompe l’oeil-like installations and electronically generated imagery.
“Nevermore” is a work in which the artists used paint brushes and “chroma key” image synthesizing technology, to depict a life-sized, ordinary kind of scenery that gradually (re-)appears out of a white canvas.
Supported by: Toshiaki Ogasawara Memorial Foundation, Public Resources Foundation, Yokohama Arts Foundation
View on Vimeo
couch Profile
couch
See the information page