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ALTERNATIVE MACHINE

《The View from Nowhere》2022年

《ANH-01》2021(参考図版)

本作品は、ヘッド・マウント・ディスプレイ(HMD)と9.1チャンネルの立体音響システムを用いて、現実には存在しない世界を無響室内に生み出すインスタレーションです。鑑賞者は、現実空間からシームレスに、仮想空間の超現実的な異空間を体験します。
本作のタイトルは、1986年に出版された、哲学者トーマス・ネーゲル(Thomas NAGEL)による著書『どこでもないところからの眺め』*のタイトルから引用されています。行為の主体性と客観性を止揚する「どこでもないところからの眺め」を体験者がいかにして獲得することが可能かを、VRと生成される音響環境によって試みます。
本作は、体験者自身がこれまでの人生で培ってきた知覚と運動の関係性、これまでの経験(あるいは未来の予測)から生まれる記憶と「今」の関係性、の双方にズレを生じさせることで、一人称でも三人称でもない世界の見方、その視点へと近づくための装置です。
作品中で聴こえる音と音の運動は、その大半がリアルタイムに生成されています。たとえば、体験者が見ている風景そのものが音に変換されたり、VR空間の目に見えないボイド(たくさんの群れの複雑な動きをシミュレーションしたもの)の飛行にともなって波のような音が生成されているなど、体験ごとに異なる生きた環境としての仮想空間が作られています。
*中村昇、鈴木保早、山田雅大、岡山敬二、齋藤宜之、新海太郎 訳、春秋社、2009年

コンセプト:升森敦士、池上高志
VR開発:升森敦士
MRシステム開発:丸山典宏
センサー開発:johnsmith
音響生成システム開発:土井樹
立体音響システム:久保二朗

機材協力:SEE by YOUR EARS
協賛企業:ALIFE Lab.

ALTERNATIVE MACHINE プロフィール

ALTERNATIVE MACHINE

“The View from Nowhere” 2022

《ANH-01》2021 (reference)

This installation, utilizing a head mounted display (HMD) and a 9.1 channel 3-D sound system, creates in an anechoic room an environment that doesn’t exist in reality. Coming from a real, physical space, the visitor makes a seamless transition into the surreal experience of this virtual, entirely different kind of space.
In the work, titled after philosopher Thomas NAGEL’s book “The View from Nowhere*” from 1986, the artist explores by way of virtual reality (VR) and an artificial acoustic environment the question how one can acquire a “view from nowhere” that sublates the aspects of subjectivity and objectivity of an action.
The experience of this work causes shifts in the relationship between sensation and movement as cultivated over the course of the viewer’s life, as well as in the relationship between memories of past (or anticipated future) experiences and the “here and now.” It thus functions as a mechanism that brings us closer to a view of the world from neither a first-person nor a third-person perspective.
Most of the spatially moving sounds that are part of this work, are being generated in real-time, so that each experience results in the generation of a different virtual space as a living environment. For example, actual sceneries that the viewer looks at, are converted into audio, or the complex movements of invisible boids (simulated flights of flocks of birds) in a virtual space produce sounds like those of waves.
*Published by Oxford University Press.

Concept: MASUMORI Atsushi, IKEGAMI Takashi
VR Development: MASUMORI Atsushi
MR System Development: MARUYAMA Norihiro
Sensor Development: johnsmith
Generative Sound System Development: DOI Itsuki
3D Audio System: KUBO Jiro

Equipment Cooperation: SEE by YOUR EARS
Supported by ALIFE Lab.

ALTERNATIVE MACHINE Profile

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