伊敷勇琉
《The Magic Mountain》2021/22年
エマージェンシーズ! 042
展示期間:2022年6月25日(土)—9月25日(日)
山水画のような風景の中,小舟に乗り,どこへともなく川を流れていく作者の分身は,社会からの隠遁を考え,そうした世俗から離脱することについて考えを巡らせています.社会や制度に拘束されずに自由に生きること,それが自分にとっての意志表明であると考えると同時に,その困難さを前に葛藤しています.また,作者の分身は,ヴァーチュアル・クラブを訪れると,仮想空間での空間の擬似共有を体験しながら,かりそめの共感に対して物足りなさを感じます.
本作は,仮想現実世界のヴァーチュアル・クラブと山水画の世界を模した3D空間を行き来するヴィデオ・ゲーム調の映像と,実空間に設置されたステージ照明の連動によるインスタレーションです.タイトルは,トーマス・マンの小説『魔の山』からの引用で,2021年という,新型コロナウイルス感染拡大と,その期間の自宅待機生活をへて,様々な混乱と分断を目の当たりにし,次第に内省的になっていく過程が,重ね合わされています.
世界的なパンデミック時代の到来によって,移動と人的接触の制限が,半ば強制的に課せられるようになった現在.それは,さながらディストピア小説の未来世界が現実になったとも言えるものでした.自室にこもり,人と会わない生活の中で,作者は,そのような環境にどこか世界の外側にいるという感覚を持ち(もちろん完全な外側になど行けないと知りつつ),それを「抑圧と隠遁以外の別なあり方」についての思索の場所と考えるようになります.今回の展示では,その後の世界の情勢の変化の中で作品をアップデートしています.
3Dモデリング協力:ひらたとらじ
2Dデザイン協力:谷口笙子
伊敷勇琉 プロフィール
ISHIKI Takeru
“The Magic Mountain” 2021/22
emergencies! 042
Date: June 25–September 25, 2022
Sitting in a small boat that drifts along aimlessly on a river in a landscape like those in shan shui (Chinese-style landscape paintings), the artist’s alter ego reflects on secluding himself from society, and seceding from worldly matters. While seeing living free from the restrictions of society and its systems as his own declaration of intent, he struggles in the face of the difficulties this involves. When the artist’s alter ego visits a virtual club, he feels dissatisfied with the artificialness of sharing a space in a virtual environment, and the temporary sympathy he experiences.
This installation combines a movie like a video game unfurling in 3-D environments that imitate the world of shan shui and the imaginary environment of a virtual club, interlocked with stage lighting set up in a real space. The title of this work was borrowed from Thomas MANN’s novel “The Magic Mountain,” and considering that it was made in 2021, it reflects the process of gradually becoming introspective as a result of the various confusion and separation during the secluded lifestyle imposed by the spread of COVID-19.
In this new age of worldwide pandemic, we have come to live with half forced limitations regarding traveling and meeting people, which almost felt as if the future illustrated in a dystopian novel had become reality. While withdrawing to his room and refraining from meeting others, that environment began to appear to the artist like it was the outside of the world (even though knowing that he can’t leave the world completely), which he came to interpret as a place for thinking about “possible ways other than suppression and seclusion.” The work on display here will be updated in accordance with future developments of the world situation.
3D Modelling Support: HIRATA Toraji
2D Design Support: TANIGUCHI Shoko
ISHIKI Takeru Profile